Finspångs kommun öppnar Mina sidor för Finspångs invånare

16 maj 2016 kl. 10:58

Klickbar bild för Mina sidorMåndagen den 16 maj öppnar Finspångs kommun Mina sidor – en plattform för e-tjänster.

- Till att börja med kommer plattformen framför allt att vara en samlingsplats för våra blanketter. I nästa steg ska vi utveckla dem till e-tjänster. Målet är att underlätta vardagen för våra invånare genom att göra det lättare att uträtta sina ärenden med oss, säger Maria Malmberg, utvecklingsstrateg hos Finspångs kommun.

I höstas ingick Finspångs kommun ett samarbetsavtal, Cesam Öst, om digitalisering och utveckling av e-tjänster tillsammans med Norrköpings, Söderköpings, Mjölbys, Vadstenas, Västerviks och Valdemarsviks kommuner. Målet är att effektivisera arbetet och därigenom skapa bättre service till kommuninvånarna.

Invånarna kommer kunna följa sina ärenden via Mina sidor, som går att använda när som helst på dygnet från en dator, surfplatta eller smartphone.

Vi öppnar med två e-tjänster

Vi öppnar med två e-tjänster; Ansökan om färdtjänst och Förslag på nya e-tjänster.

- Förslag på nya e-tjänster vill vi att du som invånare ska se som en uppmaning att berätta för oss vilka tjänster du vill att vi ska utveckla säger Maria.

Finspångs kommun har själva prioriterat ett tiotal e-tjänster som vi kommer att arbeta vidare med under 2016.

Allt fler funktioner i samhället styrs digitalt och de flesta företag, myndigheter och organisationer låter numera sina användare utföra sina ärenden genom e-tjänster. Kommuner har kravet på sig att tillhandahålla digitala tjänster för att täcka medborgarnas behov av kommunikation och information med och från sin kommun.

– Det här är startskottet för att utveckla e-tjänster utifrån kommuninvånarnas behov och ett steg på vägen mot bättre service, säger Maria Malmberg, utvecklingsstrateg, och den som representerar Finspångs kommun i det kommunöverskridande utvecklingsarbetet.

Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?

En e-tjänst kan du göra när som helst på dygnet via en dator. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar in den direkt via webben. De flesta e-tjänster kräver också inloggning och signering med hjälp av e-legitimation. Eventuella bilagor kan du ladda upp och skicka in. Ärendet följer du sen via Mina sidor.

En blankett fyller du i för hand. Vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post eller lämnar den till det kontor som ska handlägga ärendet.

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image