Finspångs kommunväxel snabbast i länet

12 februari 2018 kl. 14:00

Finspångs kommunväxel hamnar på elfte plats i landet och i topp av de östgötska kommunerna i den servicemätning som gjordes förra året i 147 svenska kommuner.

Årlig serviceundersökning 

I den årlig serviceundersökning som mäter svarstider och kvaliteten på de svar kommunen ger via telefon och e-post har Finspångs kommun bland de kortaste svarstiderna i landet både på telefon och e-post.

Växeltelefonisterna Wiweka och Henrik tillsammans med Fredrik som är registrator.Telefonsamtal går genom växeln och kommunbrevlådan och dessa samtal hanteras i stor utsträckning direkt av personal i växeln medan e-post till kommunens centrala e-postadress hanteras av registratorn.

-De goda värdena på servicemätningen beror i hög grad på dessa funktioners kompetens och kundfokus, säger Markus Avén som är verksamhetscontroller på Finspångs kommun.

Ett gott helhetsintryck

När undersökningsföretaget väger ihop alla intryck som svarstider, hälsningsfraser, expedieringstid, bemötande, tillgänglighet och kvaliteten, hamnar Finspångs kommun på 48:e plats vilket är en god bit över medelkommunen.

96 procent av e-posten besvaras inom två dygn

E-postfrågor till kommunens centrala adress besvaras till 96 procent inom två dygn. Snittet för andra kommuner ligger på 89 procent. Genomsnittstiden för samtliga kommuner var fem timmar medan Finspångs kommun svarade i snitt efter två timmar. Kvalitén i e-postsvaren låg högre än genomsnittet.

Kontinurerligt arbete ger resultat

Finspångs kommun jobbar kontinuerligt med att förbättra sin tillgänglighet och kvalitet vilket gett resultat. Totalt sett har kommunens resultat i undersökningen förbättrats jämfört med tidigare år.

Text och bild: Robert Davidsson

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image