Lotteritillstånd

Ideella föreningar kan söka tillstånd hos Finspångs kommun. Föreningen måste vara allmännyttig. Det vanligaste tillståndet är registrering för lotteri. Registreringen gäller i tre år. Ansökan skickas till fritidschefen.

Dessa handlingar ska följa med en ansökan:

  • Underskriven blankett för ansökan. 
  • Utdrag från protokoll som visar att föreningen beslutat söka tillstånd samt namn på vald föreståndare för lotteriet. Föreståndare är den som ansvarar för lotteriet.
  • Utdrag från protokoll som visar att styrelsen är vald under året.
  • Senaste verksamhetsberättelse.
  • Stadgar för föreningen.

Blanketten hittar du på blankettportalen Mina sidor.

Tillståndet och registreringen kostar 300 kronor. Dessa dokument skickas till föreningen med påföljande fakturering.

Kommunen utser i samband med beslutet en kontrollant. Denna person ska föreningen ta kontakt med innan något lotteri startas.

Kommunen tar ut en avgift av föreningen till kontrollantens arvode. Denna avgift är tre procent av de planerade intäkterna från lotteriet.

Sammanställning om lotteritillstånd

Läs mer i Finspångs kommuns sammanställning om lotteritillstånd:

Lotteritillstånd (pdf-fil 284 Kb, öppnas i nytt fönster)

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image