Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen är en rådgivande verksamhet som gratis hjälper dig som kommuninvånare i Finspång med konsumentfrågor.

Du som konsument erbjuds vägledning i samband med reklamationer, och hänvisning till olika rådgivningsbyråer för experthjälp inom deras ämnesområden.

Vi utför inga medlingar mellan konsumenter och näringsidkare men vägleder båda sidor med utgångspunkt i konsumentlagstiftningen.

Webbplatser som hjälper dig vidare

I högerkanten hitter du länker till följande webbplatser som kan vara en hjälp för dig som konsument:

Konsumentverkets webbplats kan du läsa om konsumenträtt och få svar på vanliga frågor från konsumenter. Du hittar också kontaktuppgifter för hjälp med dina klagomål, råd inför köp, eller ekonomisk rådgivning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

omBoende är Konsumentverkets och Boverkets gemensamma webbplats som ger snabb och korrekt information om frågor som rör boende.

Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) är den statliga myndighet som hanterar frågor om registrering, tillsyn och disciplinära åtgärder som rör fastighetsmäklare och informerar om om god fastighetsmäklarsed.
Webbplatsen vänder sig till fastighetsmäklare och konsumenter i fastighetsaffärer, det vill säga säljare, köpare och spekulanter.

Hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå kan du som privatperson skaffa dig objektiv fakta och få vägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet.

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image