Handlingsplan vid mobbing

Förebyggande arbete

  • Alla vuxna ska vara goda förebilder. Arbetslaget har ett gemensamt ansvar för eleverna
  • Berättelser och film som stimulerar känslor och empati
  • Besöksdagar och inskolning för nya elever i år 6 och 7
  • Diskussioner kring demokratiska värderingar och värderingsövningar
  • Amigos, två kamratstödjare i varje klass
  • Föräldrakontakter/möten
  • Gemensamhetsfrämjande aktiviteter, t ex utflykter, friluftsdagar, temadagar, bollturneringar, musik och teater
  • Gemensamma ordningsregler gäller för alla arbetslag
  • Klassråd, lagråd och elevråd enligt terminsplanering
  • Trygghetsgrupp, som arbetar förebyggande och genomför akuta samtal
  • Nollvision-inga lärarlösa lektioner
  • Pedagogisk lunch
  • Mentorstid där mentorerna kan genomföra mentorsamtal med sina elever
  • Utvecklingssamtal genomförs minst en gång per termin.

Akuta åtgärder vid kränkning

  • All personal, som ser eller får information diskriminering/kränkning, ska ingripa direkt
  • Mentor informeras, vid allvarliga händelser skyndsamt, senast samma dag
  • Mentor informerar föräldrar vid allvarligare händelser.

Handlingsplan vid mobbing eller upprepade kränkningar

  • Trygghetsgruppen fördelar arbetsuppgifter
  • Rektor informeras
  • Rektor informerar huvudman
  • Samtal förs med den utsatta eleven. Två vuxna deltar alltid, anteckningar förs
  • Enskilda samtal med de elever som utpekats i mobbingen/kränkningen. Två vuxna deltar alltid, anteckningar förs
  • Eleverna ska berätta hemma samma dag och förälder ska kontakta någon i trygghetsgruppen omgående. I annat fall kontaktar trygghetsgruppen föräldrarna
  • Uppföljningssamtal sker med samtliga elever inom en vecka
  • Anteckningarna ska dokumenteras på särskild blankett och lämnas till expedition för arkivering
  • Stödinsatser för mobbade och mobbare.

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image