Språk/Language

Förändrad konsument­vägledning

Från 15 december 2022 hänvisar vi dig som behöver hjälp och stöd i konsumentfrågor till Konsumentverket och deras upplysningstjänst Hallå konsument.

Förändringen sker utifrån samhällsutvecklingen och Finspångs kommun följer andra kommuner såväl i länet som i övriga landet när konsumentvägledningen i kommunal regi avslutas.

För att få vägledning behöver du kontakta Konsumentverket och deras upplysningstjänst Hallå konsument. Det finns även andra statliga och nationella stöd till konsumenter som du kan läsa mer om på sidan Konsumentvägledning.

Hallå konsument

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.

  • Hit kan du vända dig med konsumentrelaterade frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.
  • Hallå konsument är även vägen in till ECC Sverige (Konsument Europa) som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning, till exempel vid köp av tjänster som flyg- eller resor till annat europeiskt land.
  • Här hittar du även många värdefulla tips och råd på vad som är viktigt att tänka på inför större eller mindre inköp.
  • Här kan du få råd och stöd om du är missnöjd med ditt köp och inte kommer överens med säljaren. (Kontakta först säljaren och klaga. Hjälper inte det, skriv ett meddelande via e-post eller brev till säljaren. Om ni fortfarande inte kommer överens kan du få råd och stöd av Hallå Konsument.)
  • Här hittar du svaren på mängder av konsumentfrågor.

Relaterad information

Kontakt

Hallå konsument

info@hallakonsument.se

0771-525 525

Telefontider:
Måndag-fredag: kl. 9-12
Lördag-söndag: Stängt

Konsumentverket/KO, Box 41, 651 02 Karlstad