Språk/Language

Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen är en rådgivande verksamhet som ger dig som är medborgare i Finspångs kommun vägledning inom olika konsument­frågor.

Finspångs kommuns konsumentvägledare hjälper till att vägleda i konsumentfrågor. Exempel på frågor som vi kan vägleda kontakt kring är:

  • Reklamation
  • Ångerrätt
  • Bytesrätt
  • Öppet köp
  • Abonnemangsfrågor

Du kan få rådgivning inför köp av vara eller tjänst samt kontaktuppgifter till olika rådgivnings­byråer för experthjälp inom deras ämnes­områden.

Vi hjälper även till vid reklamationer och tvistlösningar samt anmälningar till Allmänna reklamations­nämnden (ARN).

Vi vägleder både konsumenter och näringsidkare med utgångspunkt i konsument­lag­stiftningen.

Kontakt och telefontider

E-post

Använd gärna e-postformuläret på sidan eller kontakta oss via e-postadress:
konsumentvagledning@finspang.se, så återkommer vi till dig under följande tider: måndagar kl. 15-17 samt torsdagar kl. 10-12.

Ordinarie tider för bokade besök eller telefonmöte

Telefontid: Telefontid: Måndag kl. 13-15 samt torsdag kl. 8-10.

Besökstid: Helgfria måndagar kl. 15-17 samt torsdagar kl. 10-12.
Besöksadress: Finspångs kommunhus, Bergslagsvägen 13-15.

Kom ihåg att boka ditt besök!

Observera att vi endast tar emot bokade besök. Boka ditt besök via e-post eller telefon.

Webbplatser som hjälper dig vidare

Här hittar du länkar till webbplatser som kan vara en hjälp för dig som konsument:

Hallå konsument

Till Hallå konsument kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med. Tjänsten samordnas av Konsumentverket.

Du kan kontakta Hallå konsument på telefonnummer 0771-525 525, måndag-fredag kl. 9-14. På webbplatsen finns information och verktyg till stöd för dig som konsument. Du kan även nå Hallå konsument via chatt, mejl och deras frågeforum.

Konsumentverket

På Konsumentverkets webbplats kan du läsa om konsumenträtt och få svar på vanliga frågor från konsumenter. Du hittar också kontaktuppgifter för hjälp med dina klagomål, råd inför köp, eller ekonomisk rådgivning.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister.

Boende

Om du har frågor kring boende ska du besöka Boverkets webbplats för att få korrekt information om frågor som rör ditt boende.

Fastighetsmäklarinspektionen (FMI)

Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) är den statliga myndighet som hanterar frågor om registrering, tillsyn och disciplinära åtgärder som rör fastighetsmäklare och informerar om god fastighetsmäklarsed. Webbplatsen vänder sig till fastighetsmäklare och konsumenter i fastighetsaffärer, det vill säga säljare, köpare och spekulanter.

Konsumenternas

Hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå kan du som privatperson skaffa dig objektiv fakta och få vägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet.

Energimarknadsbyrån

Oberoende och kostnadsfri konsumentvägledning om el, gas och fjärrvärme.

Relaterad information

Kontakt

Via formuläret kan du ställa din fråga eller ange önskemål om telefon- eller besökstid.




Är du folkbokförd i Finspångs kommun? * (obligatorisk)
Är du folkbokförd i Finspångs kommun?




Wiweka Howell Kull
Konsumentvägledare
Kommunikationsavdelningen

0122-851 14
konsumentvagledning@finspang.se

Frågor via e-post besvaras helgfria vardagar. Telefontid: Helgfria måndagar kl. 13-15 samt torsdagar kl. 8-10. Besökstid: Helgfria måndagar kl. 15-17 samt torsdagar kl. 10-12. OBS! Besök endast efter tidsbokning via e-post eller telefon. Observera att tider för besök och telefon kan variera beroende på helger och semester.

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång