Finspångs kommun
Sidor på lättläst svenska
Här hittar du våra sidor som är skrivna på lättläst svenska.
-
Kontakta kommunen - på lättläst svenska
Det finns många sätt att kontakta kommunen. Den här sidan är skriven på lättläst svenska och berättar om några sätt att kontakta oss på Finspångs kommun.
-
Om modersmål - på lättläst svenska
Barn och unga med ett annat modersmål än svenska har rätt till undervisning i sitt modersmål när man går i grundskolan. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Vuxenutbildning - på lättläst svenska
Utbildningar för dig som är vuxen och vill studera. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Bygglov - på lättläst svenska
Om du vill bygga ett nytt hus, bygga till ditt hus eller göra vissa ändringar krävs ofta bygglov eller en anmälan till kommunen. Det finns även andra saker som du måste fråga om lov innan. Den här sidan beskriver det på lättläst svenska.
-
Kommunfullmäktige - på lättläst svenska
Kommunfullmäktige bestämmer om de viktigaste frågorna i kommunen. I kommunfullmäktige sitter i politiker från Finspångs kommun och som väljs vart fjärde år. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Demokrati och val - på lättläst svenska
Här kan du läsa en del om demokrati och de val som finns till EU, Sveriges Riksdag, region och kommun. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Så hanterar vi dina personuppgifter - på lättläst svenska
Här får du vet hur och varför Finspångs kommun behandlar dina personuppgifter som namn och adresser. Du kan läsa om de lagar som gäller och vilka rättigheter du har. Sidan är skriven på lättläst svenska.
Det här innebär sidor på lättläst svenska
När vi skriver webbsidor på lättläst svenska,
försöker vi skriva texter som:
- inte är särskilt långa.
- har ett personligt tilltal.
- innehåller omväxlande korta och långa meningar.
- innehåller ord som får meningar
att hänga ihop. - undviker långa substantiv.
- undviker främmande ord.
- innehåller tydligt förklarade orsakssamband.
- undviker passiv form.
- undviker abstrakta begrepp.
- använder praktiska exempel.